BMW:s försäljning i Kina sjönk till lägsta nivå på fem år i början av 2025, med en global nedgång på 1,4%. Elbilsförsäljningen ökade dock kraftigt i Europa.
Under de första tre månaderna av 2025 rapporterade BMW en global försäljningsminskning på 1,4 procent. Totalt levererades 586 149 fordon under perioden, enligt bolagets officiella siffror.
Den främsta orsaken till nedgången var en kraftig minskning på den kinesiska marknaden, där försäljningen sjönk med 17,2 procent jämfört med samma period föregående år. Detta är den lägsta första kvartalsförsäljningen i Kina sedan 2020.
I Europa noterade BMW däremot en positiv utveckling med en försäljningsökning på 6,2 procent. I Tyskland, bolagets hemma marknad, minskade försäljningen dock med 1,3 procent. På den amerikanska kontinenten ökade försäljningen med 5,4 procent, medan USA specifikt såg en ökning på 4,1 procent.
Konkurrensen i Kina har skärpts, där lokala tillverkare som BYD tagit marknadsandelar. Dessutom har den ekonomiska osäkerheten i landet, delvis orsakad av en pågående fastighetskris, påverkat efterfrågan negativt.
Andra europeiska biltillverkare, inklusive Porsche, Mercedes-Benz och Volkswagen, har också rapporterat liknande utmaningar på den kinesiska marknaden.
En ljuspunkt för BMW var den starka efterfrågan på elfordon. I Europa ökade försäljningen av dessa med 64,2 procent år till år. Globalt sett levererade BMW totalt 109 516 helt eldrivna fordon under märkena BMW, MINI och Rolls-Royce, vilket motsvarar en ökning med 32,4 procent.
"Var tredje MINI som säljs i Europa och mer än varannan i Kina är nu helt eldriven", uppgav Jochen Goller, medlem av BMW:s styrelse med ansvar för kunder, varumärken och försäljning.
Goller tillade att företaget känner sig optimistiskt tack vare en betydande tillväxt i nya beställningar över alla drivlinor, särskilt på den tyska hemma marknaden.
BMW:s framgång med elfordon står i kontrast till utmaningarna som många andra tillverkare står inför i övergången från förbränningsmotorer. Europeiska företag har pekat på föränderliga utsläppsmål, otillräckliga incitamentssystem, konkurrens från billigare kinesiska tillverkare och en långsammare utbyggnad av laddningsinfrastruktur.
Samtidigt väntar nya handelshinder, efter att USA infört 25 procents tullar på importerade bilar. Ytterligare tullar på bilkomponenter är planerade att träda i kraft den 3 maj. BMW har uppskattat att handelsspänningarna mellan USA, Kina och EU kan påverka deras resultat med upp till 987 miljoner euro under året.
Biltillverkare står nu inför svåra beslut: att absorbera de ökade kostnaderna, pausa leveranser till USA eller flytta produktion till landet. Den sista alternativet kan verka lockande för vissa, men experter ifrågasätter genomförbarheten givet den nuvarande handelspolitiska osäkerheten.
Internationellt skuldregister
Säkerställ genom en detaljerad kontroll i skuldregistret att din ekonomiska historia verkligen är fri från skulder.