På den ockuperade Västbanken vänder sig allt fler palestinier bort från Coca-Cola och väljer istället Chat Cola, en lokal alternativ dryck. Bojkotten av amerikanska företag som stödjer Israel har ökat efterfrågan på den lokala drycken.
På den ockuperade Västbanken vänder sig allt fler palestinier bort från Coca-Cola och väljer istället Chat Cola, en lokal alternativ dryck. Den röda burken med den svängda vita texten, som påminner påfallande om den amerikanska kultdryckens logo, har under det senaste året blivit otroligt populär. Anledningen: Många palestinier är arga över USA:s obevekliga stöd till Israel i kriget mot Hamas i Gazaremsan och protesterar genom sitt köpbeteende.
„Ingen vill bli sedd dricka Coca-Cola“, säger Mad Asaad, en 21-årig anställd på bagerikedjan Croissant House i Ramallah, som slutade sälja Coca-Cola efter krigets utbrott. „Alla dricker Chat Cola nu. Det skickar ett budskap.“
Sedan Hamas attack den 7 oktober 2023, som utlöste Israels förödande militäroffensiv i Gazaremsan, har den palestinska bojkottrörelsen mot företag som anses stödja Israel fått fart i hela Mellanöstern. Amerikanska företag som McDonald’s, KFC och Starbucks såg sina försäljningssiffror sjunka under det senaste året.
På Västbanken har bojkotterna redan lett till att två KFC-restauranger i Ramallah tvingats stänga. Men det mest iögonfallande tecknet på konsumenternas protest är den plötsliga allestädesvaron av Chat Cola. Handlare har flyttat Coca-Cola-burkar till de nedersta hyllorna eller tagit bort dem helt och hållet.
Chat Colas vinst är Coca-Colas förlust „När folk började bojkotta blev de medvetna om att Chat Cola fanns“, säger Fahed Arar, generalmanager för Chat Cola, i en intervju med Associated Press. Företagets fabrik ligger i den kuperade staden Salfit på Västbanken. „Jag är stolt över att ha skapat en produkt som kan mäta sig med ett globalt företag.“
Tack vare den växande „Köp lokalt“-rörelsen under kriget ökade försäljningen av Chat Cola på Västbanken med över 40 % jämfört med 2023. Även om företagen på grund av svårigheterna med datainsamling under krig inte kan ange exakta marknadsandelar, tyder anekdotiska bevis på att Chat Cola tar marknadsandelar från Coca-Cola.
„Chat Cola var tidigare en nischprodukt, men nu dominerar den marknaden“, säger Abdulqader Azeez Hassan, ägaren till en livsmedelsbutik i Salfit vars kylskåp är fyllda med de färgglada burkarna.
Men bojkotten drabbar inte bara Coca-Cola utan också de palestinska arbetarna på Coca-Cola-franchiseföretaget National Beverage Company på Västbanken, betonar generalmanager Imad Hindi. USA:s president Donald Trumps uppmaning om en massutvisning av palestinier från Gazaremsan, som senare omformulerades som en rekommendation, har ytterligare ökat de anti-amerikanska känslorna i regionen.
Med beställningar från Libanon, Jemen, USA och Europa har Chat Cola nu också den internationella marknaden i sikte, säger PR-chef Ahmad Hammad. Företaget samarbetade med kemister från Frankrike för att skapa en smak som nästan inte går att skilja från Coca-Cola – precis som förpackningen. Chat Colas citron-lime-dryck liknar också starkt Sprite.
År 2020 stämde National Beverage Company, som distribuerar Coca-Cola på Västbanken, Chat Cola för upphovsrättsintrång. Den palestinska domstolen beslutade dock till förmån för Chat Cola, eftersom designskillnaderna på burkarna var tillräckliga för att inte utgöra ett upphovsrättsintrång.
Internationellt skuldregister
Säkerställ genom en detaljerad kontroll i skuldregistret att din ekonomiska historia verkligen är fri från skulder.