Globala elbilsförsäljningen ökade med nästan 30 % i april, med stark tillväxt i EU och Kina. USA hamnar efter på grund av osäker politik och Trump-tullar. Läs mer om trender och utmaningar.
Globala försäljningssiffror för elbilar och laddhybridbilar ökade med nästan 30 procent under april jämfört med samma månad föregående år, enligt data från forskningsgruppen Rho Motion. Totalt såldes 1,5 miljoner elfordon under månaden, vilket dock innebar en minskning med 12 procent jämfört med mars 2025.
Under de första fyra månaderna av året uppgick den globala försäljningen till 5,6 miljoner enheter, en ökning med 29 procent år till år. Kina och Europa visade särskilt stark tillväxt, medan Nordamerika hamnade efter på grund av politisk osäkerhet och potentiella tullar.
"Pågående tullförhandlingar dominerar diskussionerna inom elbilsbranschen, men samtidigt fortsätter inhemska tillverkare i Kina och EU att prestera väl och öka sin marknadsandel,"
sade Charles Lester, datachef hos Rho Motion.
I Europa ökade försäljningen med 25 procent under perioden januari till april, medan Kina såg en ökning på 35 procent. Nordamerika uppvisade en mer blygsam tillväxt på 5 procent, medan övriga delar av världen ökade med hela 37 procent.
Under april ensamt ökade försäljningen i Europa med 35 procent och i Kina med 32 procent. Däremot sjönk siffrorna i Nordamerika med 5,6 procent, medan övriga marknader ökade med 51 procent.
Politiska beslut spelar en avgörande roll för utvecklingen av elbilsmarknaden, enligt experter. "Det är politik, inte teknologi, som kommer att avgöra vilka länder som leder och vilka som hamnar på efterkälken," förklarade Christian Brand, professor emeritus vid Oxford University.
Medan Kina och Europa fortsätter att expandera, möter USA utmaningar på grund av osäkerhet kring politiska riktlinjer och potentiella tullar under Trumps administration. Tidigare incitament, som skatteavdrag på upp till 7 500 dollar för elbilsinköp, kan komma att fasas ut enligt ny lagstiftning.
I Kina satsar regeringen på att stimulera elbilsförsäljningen genom subventioner, bland annat ett bidrag på 20 000 yuan (cirka 24 700 kr) för köpare som byter ut en gammal bil mot en ny elbil eller hybrid.
USA:s tullar på importerade bilar och bildelar, satta till 25 procent, skapar utmaningar för tillverkare trots vissa undantag. Ytterligare handelsavtal med länder som Storbritannien, Kina, Sydkorea, Japan och EU kan dock ge branschen ett uppsving.
Enligt International Energy Agency beräknas mer än var fjärde bil som säljs globalt i år vara eldriven. Men övergången till elfordon är en gradvis process, inte en snabb revolution, menar experter.
"Det handlar inte bara om att byta drivmedel, utan om en omvandling av hela värdekedjor, underhållssektorn och laddningsinfrastrukturen," framhöll professor Brand. Företag måste navigera i en komplex miljö med föränderliga regler och förväntningar för att kunna konkurrera på marknaden.
Internationellt skuldregister
Säkerställ genom en detaljerad kontroll i skuldregistret att din ekonomiska historia verkligen är fri från skulder.