Porsche rapporterar kraftigt minskade leveranser i Europa och Kina under första kvartalet 2025, trots stark tillväxt i Nordamerika. Nedgången beror på modellavvecklingar och hårdare konkurrens.
Porsche har rapporterat en betydande nedgång i leveranser till Europa och Kina under första kvartalet 2025. Trots en stark tillväxt på 37 % i Nordamerika kunde detta inte kompensera för de svagare siffrorna i andra nyckelmarknader.
I Kina sjönk försäljningen med 42 % till 9 471 enheter, medan Europa (exklusive Tyskland) såg en minskning på 10 % till 18 017 enheter. På hemmaplan i Tyskland föll leveranserna med 34 % till 7 495 enheter under samma period.
Porsche AG:s aktier steg med 0,27 % på Frankfurtbörsen under onsdagens handel, men har under året som helhet fallit med 26,6 %. Globalt sett minskade leveranserna med 8 % till 71 470 enheter under första kvartalet.
Den starka tillväxten i Nordamerika, där försäljningen nådde 20 698 enheter, tillskrivs delvis leveransförseningar från föregående år på grund av restriktioner för kinesiska bildelar.
Företaget har dragit tillbaka förbränningsmotorsversionerna av modellerna 718 Cayman och 718 Boxster i EU, då dessa inte uppfyller unionens nya cybersäkerhetslagar. Dessa kräver ett omfattande säkerhetssystem under hela bilens livscykel. En global upphörande av dessa modeller förväntas under 2025, med fullt eldrivna versioner planerade att lanseras senare under året.
Även förbränningsmotorsversionen av Porsche Macan har fasats ut inom EU. Hårdare konkurrens från kinesiska tillverkare, en eskalerande handelskonflikt och svag global efterfrågan har alla bidragit till Porsches utmaningar.
"Porsche har ett ungt och attraktivt produktutbud. Kundernas efterfrågan förblir stabil. Samtidigt investerar vi i både varumärket och produktportföljen för att kunna möta kundernas behov flexibelt,"
säger Matthias Becker, styrelsemedlem med ansvar för försäljning och marknadsföring hos Porsche AG.
På den globala bilmarknaden har USA:s höjda importtullar på 25 % skapat osäkerhet. Dessa tullar kan tvinga tillverkare att justera sina produktions- och distributionsstrategier, inklusive att flytta tillverkningsanläggningar till mer fördelaktiga länder.
Porsche, som importerar alla bilar till USA från Malaysia och Europa, är särskilt utsatt för dessa tullar. Morningstar Equity Research har sänkt sitt värderingsmål för Porsche med 11 % till 64 euro per aktie och gett bolaget en hög osäkerhetsbedömning.
Internationellt skuldregister
Säkerställ genom en detaljerad kontroll i skuldregistret att din ekonomiska historia verkligen är fri från skulder.