USA planerar att införa hamnavgifter för kinesiska fartyg för att stärka sin skeppsbyggnadsindustri och utmana Kinas dominans. Avgifterna börjar i oktober och kan påverka global handel. Kina varnar för högre priser för amerikanska konsumenter.
USA har presenterat planer på att införa hamnavgifter för kinesiska fartyg i ett försök att återuppliva den amerikanska skeppsbyggnadsindustrin och utmana Kinas dominans inom sektorn.
Från mitten av oktober kommer kinesiska rederier och operatörer att debiteras 50 dollar per ton last, med avgifter som ökar varje år under de kommande tre åren.
Det har funnits farhågor om att dessa åtgärder kan ytterligare störa den globala handeln, särskilt efter den tidigare amerikanska presidenten Donald Trumps omfattande tullpolitik. Dock är avgifterna mindre omfattande än vad som ursprungligen föreslagits.
En talesperson för det kinesiska utrikesministeriet hävdade att avgifterna kommer att leda till högre priser för amerikanska konsumenter och att de inte kommer att återuppliva den amerikanska skeppsbyggnadsindustrin.
"Kina har i stort sett uppnått sina dominansmål, vilket har skadat amerikanska företag, arbetare och ekonomin i USA",
sade USA:s handelsrepresentant (USTR).
Avgifterna för kinesiska fartygsägare och operatörer av fartyg byggda i Kina kommer att baseras på lastens vikt, antalet containrar eller fordon ombord. För bulkfartyg beräknas avgiften efter lastens vikt, medan avgiften för containerfartyg baseras på antalet containrar.
Den initiala avgiften på 50 dollar per ton kommer att öka med 30 dollar per ton under de kommande tre åren. För kinesiskt byggda fartyg börjar avgifterna på 18 dollar per ton eller 120 dollar per container och kommer även att stiga under samma period.
Fartyg som inte är byggda i USA och som transporterar bilar kommer att debiteras 150 dollar per fordon. Avgiften tillämpas en gång per resa och högst fem gånger per år.
USTR valde att inte införa avgifter baserade på antalet kinesiskt byggda fartyg i en flotta eller potentiella beställningar, vilket tidigare övervägts. Tomma fartyg som anländer till amerikanska hamnar för att lasta bulkvaror som kol eller spannmål undantas.
Fartyg som transporterar varor mellan amerikanska hamnar eller till karibiska öar och amerikanska territorier är också undantagna, liksom amerikanska och kanadensiska fartyg som besöker hamnar i de Stora sjöarna.
Avgifterna är betydligt lägre än en tidigare plan från februari, där kinesiska fartyg kunde debiteras upp till 1,5 miljoner dollar per amerikansk hamn.
USTR meddelade också att en andra fas av åtgärder kommer att inledas om tre år för att gynna amerikanskt byggda fartyg som transporterar flytande naturgas (LNG). Dessa restriktioner kommer att öka gradvis under de följande 22 åren.
Expertis har påpekat att den globala handeln redan har störts av Trumps handelstullar. En handelsgrupp uppgav att last som ursprungligen var avsedd för amerikanska hamnar från Kina nu omdirigeras till europeiska hamnar.
Företag har varnat för att detta kommer att leda till högre priser för amerikanska konsumenter. Sedan januari har Trump infört tullar på upp till 145 % på import från Kina, medan andra länder möter en generell tull på 10 % fram till juli.
Enligt Marco Forgione, generaldirektör för Chartered Institute of Export & International Trade, har dessa tullar orsakat "betydande köer" av fartyg, särskilt inom EU, samt "allvarliga flaskhalsar" i brittiska hamnar.
Under de första tre månaderna av 2025 har kinesisk import till Storbritannien ökat med cirka 15 % och till EU med cirka 12 %. Forgione menar att detta är en direkt effekt av Trumps politik och att osäkerheten och störningarna driver upp konsumentpriserna.
Sanne Manders, president för logistikföretaget Flexport, noterade att både tullar och strejker i hamnar i Nederländerna, Tyskland och Belgien under årets första kvartal har orsakat problem. Han påpekade särskilt allvarliga köer i Felixstowe, Rotterdam och Barcelona.
Manders förutspådde att om mer last dirigeras till Europa kan detta ytterligare öka volymerna och förvärra situationen, även om hamnarna kan öppna fler timmar under sommaren på grund av bättre väderförhållanden.
Han nämnde också att transportföretag söker efter nya marknader och att en ökning av varor till USA kan ske under den 90-dagarsperiod som gäller för vissa länder. Konsumenterna i USA kommer att bära kostnaderna för tullarna, medan europeiska konsumenter troligtvis inte kommer att märka någon större påverkan.
Slutligen antydde Manders att företag sannolikt kommer att omstrukturera sina leveranskedjor som en följd av dessa förändringar.
Internationellt skuldregister
Säkerställ genom en detaljerad kontroll i skuldregistret att din ekonomiska historia verkligen är fri från skulder.